FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Sunday, January 3, 2010

Nasi Ayam Bakar My Version & Paprik Ayam



Masak2 cuti friday haritu...
hubby keje, so kami dok rumah je anak beranak...
Sejak 2 menjakni asyiktension jer..
sebab Alif dok meragam je, itu tak kena ini tak kena...
susah hati betul...
tergugat kesabaran... i ni jenis baran skit..
time camni memang mencabar betul...
bila bawa pegi kedai, taknak masuk kedai...
bila ajak balik taknak balik pulak...
nak buat camna tu...
dok melalak... ntah apa yg dia nak pun tak tau..
balik rumah kena paksa tido..
barula aman...
rupa2nya ngantuk la tu..
tu yang mengamuk tak tentu pasal...
tp Adam ok plak, bila abang dia mengamuk...
dia diam jer... suruh buat apa pun ikut je...
Bila dorang dah tido sempat la i buat nasi ayam...
kali ni tak tengok resepi pun, kononnya dah pandai la tu
padahal tak sempat nak korek resepi.. main hentam jer
nasib jadi nasi ayam i ni...


My Nasi Ayam



Our Lunch Nasi Ayam & Ayam Bakar Jintan (utk hubby)


Ayam tengah panggang atas dapur arang baru je beli...
kes nye i tgk neighbour babysitter dok masak pakai ni...
berkenanla pulak, senang gak... br rasa original gitu...
i tak suka pakai oven.. mungkin oven i ni kecik kot...


Ayam Madu panggang


Nasi i lupa nak snap...



Resepi:



Nasi Ayam my version
Beras dimasak dengan air rebusan ayam...
sebelumtu tumisla bawang merah, bawang putih dan halia...
lepastu masukla beras dan air rebusan ayam dan
sedikit garam..


Ayam Madu
Ayam yg direbus tadi diangkat dan toskan...
tumbuk bawang merah, bawang putih, halia
dan campurkan dengan madu, sos tiram, kicap pekat, kicap manis
dan sedikit serbuk lada hitam
kemudian perapkan ayam dengan bahan diatas
boleh digoreng atau dibakar





Ayam Bakar Jintan
1/4 bahagian ayam
diperap dgn garam, kunyit, jintan manis, jintan putih dan sedikit ketumbar
kemudian bakarla sehingga masak..



Sup Bersayur
Tumis bawang merah, putih, halia yg telah ditumbuk
masuk air, ayam dan sup bunjut adabi...
last skali i tambah sedikit sayur sawi, carrot, dan kentang..
garam secukup rasa..



Sos Kicap
sedikit air rebusan ayam dicampur dgn kicap manis, kicap masin
sos tiram dan sedikit garam... kemudian masak sehingga mendidih..



Sos Cili Merah
Cili merah di blend, dan dicampurkan dgn sos cili
gula, dan sedikit garam
kemudian masak sehingga mendidih...


Paprik Ayam
Menu semalam punya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails