FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Friday, June 27, 2014

Suka Duka Kami Mencari Cahaya Tahfiz untuk anak-anak

lama betui umi menyepi dari dunia bloggerni
nak update blog pun dah lupa camana
terkial2 jugak la...

Syukur Alhamdulillah
lama juga umi mengumpul kekuatan utk berkongsi di sini

Tahun ni adalah tahun begitu menguji umi dan abah
sesungguhnya Allah Maha Agung
dari musim cuti sekolah lagi hujung tahun lepas
kami masih tercari2 sekolah tahfiz untuk anak2 kami
tetapi umi masih tidak yakin dengan pilihan menghantar anak ke tahfiz
dengan alasan mereka masih kecil 
jika umi pilih tahfiz, tidak ada satu sekolahpun yg berhampiran dengan 
tempat tinggal kami
setelah banyak tempat kami pergi dan lihat
ada 3 sahaja pilihan kami

1) BEST (Bangi Elementary School of Tahfiz) 
umi dah suka dengan sekolah ni sebab prinsipnya berasaskan Al-Quran
 tapi sayangnya asrama takde
pening sekejap

2) Akademi Tahfiz Al-Fawwaz:
Ntah kenapa masa kami cari sekolahni tak jumpa, google pun tak jumpa no telefon
Mungkin ada hikmah disebaliknya

3) International Tahfiz...
~ Ada disediakan asrama, facility pun ok

Keputusan masih belum dibuat sehingga tiba hari pertama persekolahan
Awal pagi umi tanya abah, dorang ni nak sekolah ke tak ni..
Abah ajak umi pegi ke sekolah pilihan ke-3
umi ikut jer, skali terus daftar kat situ
so, umi redha je la anak2 dok asrama
walaupun sedih sangat
Pada masa ni, umi masih belum faham matlamat memilih tahfiz
walaupun tinggal asrama, boleh dikatakan 
setiap malam kami melawat mereka
bulan pertama umi excited
bulan ke2 umi dah mula curiga
balik rumah minta mainan macam2
kawan2 bawa mainan kt sana
bila time solat pun sama macam sebelumnya takde beza
abah kerap juga solat jemaah disitu
umi lagi hairan kenapa takde zikir atau wirid selepas solat
budak2ni tak diajar solat ke
tiap2 malam bila kami sampai
nampak budak2ni dok main je
dari situ umi dengan abah mula tersedar 
apa matlamat kami pada mulanya...
apa yang kami mahukan...
memang kami nak dia jadi hafiz
tapi bukan ini cara nya
masuk sekolah dah terus ke fasa hafazan
bacaan pun belum betul macamana nak hafaz
solat pun tak di ajar dengan betul
hanya bawa ilmu dari rumah
itupun kalau dah pandai
yang tak tau hanya sekadar lakonan je la...
Ya Allah terima kasih kerana sedarkan kami
Bulan ke3 Alif dan Adam dah mula complain
macam tak best je kat sini 
Ustaz dah la Pakistan, tak faham
pastu caranya keras
Alif nak ustaz Indonesia macam Habib
Alif nak belajar qasidah tapi takde
Adam pun sama, bulan pertama cikgu bgtau dia
masih belum dapat membaca dengan baik, kami minta cikgu bagi masa kat dia
kami dah tahu kelemahan dia, sebab itu kami pilih tempat ni
kami bayar mahal sekolah ni, bayangkan kos bulanan pun dah beribu ringgit tak termasuk kos semester
tapi cikgu pula nak kami usahakan
so, apa guna kami bayar sekolah mahal2 cikgu tak boleh usahakan
bulan ke2 perjumpaan cikgu pula bertukar skali lagi
kami nak explain pasal Adam
kalini kami dah tawar hati
sehinggala cuti sekolah bulan ke3
kami dah nekad cari sekolah lain
survey punya survey umi tertarik dengan sekolah ni
Akademi Tahfiz Al-Fawwaz di Seksyen 3, Bandar Baru Bangi
Di sebuah rumah Semi-D 3 tingkat, corner lot
tempatnya pun bersih dan teratur
cara pembelajaran pun memenuhi kehendak kami
Mudirnya Ustaz Wan Khairul, mudirnya berkelulusan Universiti Azhar Mesir

Di sini mereka di ajar wuduk dan solat secara lisan dan praktikal dan mesti menduduki ujian lisan, bertulis dan praktikal wuduk dan solat dulu. Setelah lulus, barulah dibenarkan mengikuti kelas-kelas diniah yang lain. Untuk mengikuti kelas hafalan pula, pelajar mesti lulus tajwid, makhraj dan kelancaran membaca tanpa kesilapan tajwid dengan kelancaran 2-3 minit 1 mukasurat. 
Setelah lulus, baru boleh mengikuti kelas hafalan. Inilah yang kami tercari-cari selama ini.
 Maknanya sebelum mula menghafal, mereka mesti lancar dan boleh membaca dengan betul. 


Fokus Al-Fawwaz adalah hafalan Quran, tetapi di selang seli juga dengan kelas-kelas diniah dan mata pelajaran akademik (core subjects ie maths, science, BM, BI)

Bagi kami biarlah mereka mencintai Al-Quran dari kecil
Bila hidup berpandukan Al-Quran
semua perkara menjadi mudah
andai kata mereka nak beralih arah pun takde masalah
sebab Al-Quran dah dihati mereka

Setelah berpuashati kami berjumpa Ustaz Wan dan Ustazah Nur Hidayah
menceritakan semuanya, dan mereka dibawa untuk mengambil ujian 
dan hanya Alif sahaja diterima, skali lagi kami di uji
bagaimana dengan Adam, kesian Adam, mana kami nak hantar
so, kami decide cari tution untuk pulihkan bacaan nya
merata tempat kami cari tak jumpa
hari terakhir cuti abah berhenti di trafik light dekat rumah kami
umi terbaca signboard kelas intensif membaca 'Johan Academy'
setelah berjumpa dengan Cikgu Zain, rupa2nya adam 
adalah disleksia iaitu mengalami kesukaran untuk membaca
Ya Allah, Syukur padaMu 
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
Engkau uji kami supaya kami tidak lalai untuk memohon padaMu

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Kenangan Alif Adam di tahfiz lama
mereka dapat kawan2 yang baik baik semuanya
kadang2 umi rasa sedih pula nak tinggalkan kawan2 dorangni
pernah skali umi makan dengan dorangni
bila tanya nak makan semua taknak
bila makanan dah sampai berebut2 makan sampai licin
"abah tanya umi, sempat tak makan tadi"
rupa2nya abah dah kena




yang ni Imran namanya darjah lima, baik sangat dengan Alif
pelajar disini kebanyakan dari family yang berada
boleh dikatakan keluarga yg mewah

yang pula Yusuf 7 tahun sebaya Adam, anak yatim

yang ni Harris sebaya Alif 8 tahun juga anak yatim
bapanya dah meninggal 
Insyaallah tahun depan Harris mungkin bertukar ke Al-Fawwaz juga
macam2 cerita dah umi dengar dari mak Harris
kesian anak2 ini, kalau tak dibentuk dengan baik 
tak tahula apa yang akan jadi nanti
kita doakan lah yang terbaik untuk mereka
umi percaya dengan sorang ustaz disini
yang betul2 ikhlas memberi ilmu kepada mereka
dan ustaz ni juga baik dengan kami
dialah orang pertama menyokong keputusan kami 






kalau visit abang2, afeefah la seronok
dapat melepak kedai makan je


ni la anak2 kami setiap kali datang melawat






kenangan berkongsi makan


kenangan manis dengan kawan2




InsyaAllah panjang umur jumpa lagi mereka
.
.
.
.
.
.
Di sini bermula lah kehidupan baru Alif
Alhamdulillah dia boleh terima tempat baruni
walaupun pada awalnya susah juga dia nak terima
sekarangni dia lebih seronok di sini
Ya Allah kali pertama kami di sini kami dapat rasa kan perbezaannya
keperibadian pelajar di sini jauh sangat berbeza
terasa kerdilnya kami ya Allah









Alif ketika latihan silat
Jauh lagi perjalanan, semoga Allah mudahkan...



Tuesday, June 17, 2014

Ringkasan Kuliah Bulanan Masjid Bukit Antarabangsa

Ringkasan Kuliah Bulanan Masjid Bukit Antarabangsa yang disampaikan oleh Al Habibuna Ali Zaenal Abidin Al Hamid, 18 Mei 2014.

Ad-Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa Alaihissalam dgn menggunakan tombak yg dicucuk tepat mengenai dadanya dihadapan Baitul Maqdis.
Setelah tiga tahun Ad-Dajjal dibunuh, akan keluar pula Yakjuj dan Makjuj.
Bilangan Yakjuj dan Makjuj ini sangat banyak kerana dikatakan 1 Yakjuj dan Makjuj boleh melahirkan sehingga 1000 Yakjuj dan Makjuj yg lain.
Yakjuj dan Makjuj akan memakan segala tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan ternakan yang terdapat atas muka bumi ini.

Kelebihan yg Allah berikan kepada Yakjuj dan Makjuj ini adalah mereka tidak dapat dibunuh dgn apa cara sekali pun melainkan dgn izin dari Allah.
Penyakit kulat yg Allah turunkan kepada Yakjuj dan Makjuj atas asbab doa dari Nabi Isa Alaihissalam itulah yang akan membunuh mereka, betapa banyaknya bilangan bangkai Yakjuj dan Makjuj yg bergelimpangan di atas muka bumi ini sehingga tidak menampakkan tanah dan bau busuk yang bertebaran atas muka bumi ini serta semua binatang yg memakan bangkai menjadi gemuk-gemuk belaka.

Setelah Nabi Isa Alaihissalam berdoa kpd Allah, diturunkan hujan sehingga banjir dan banjir tersebut membawa kesemua bangkai-bangkai Yakjuj dan Makjuj ke lautan, barulah bumi ini pada ketika itu menjadi bersih dan tumbuh-tumbuhan tumbuh dgn suburnya serta bumi ini menjadi sangat indah.
Di katakan pada ketika itu segala buah-buahan yg tumbuh menjadi sangat luar biasa sehingga dikatakan juga 1 buah delima tumbuh dgn besarnya sebesar kubah masjid dan isinya boleh dimakan sekian ramainya org pd ketika itu.

Satu tangkai anggur dikatakan juga boleh dimakan sehingga kenyang.
Setelah bumi ini dipenuhi dgn keindahan tumbuh-tumbuhan, Allah mencabut segala perasaan hasad dengki dan iri hati terhadap sesama manusia. Satu sifat kemesraan antara makhluk dgn makhluk. Sehinggakan pada waktu itu dikatakan singa boleh berjalan dgn lembu, harimau boleh berjalan dgn unta, serigala boleh berjalan dgn kambing. Bahkan dikatakan di dalam hadith, anak-anak kecil boleh bermain dgn ular dan tangan kanak-kanak tersebut boleh masukkan ke dalam mulut ular.

Ketika kemesraan antara manusia sesama manusia, haiwan sesama haiwan sehingga tiada pembunuhan yg berlaku, barulah Nabi Isa Alaihissalam meninggal dunia kemudian Allah menghantarkan angin lembut utk menarik nyawa setiap orang-orang yg beriman.

Sebelum ditarik nyawa orang-orang yg beriman, tiada lagi manusia yg sibuk mengejar dunia. Pada waktu itu kita tidak akan dapat menjumpai org yang ingin menerima sedekah kerana tiada lagi sifat rakus terhadap dunia.

Seperti sabda Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud:
"Bersedekahlah kamu sebelum tiba satu zaman yang manusia tidak mahu menerima sedekah."

Setelah kesemua orang-orang beriman meninggal dunia, Allah akan mengangkat al-Qur'an sehingga tiada satu org pun yg akan menyebut dan melafazkan nama Allah, dan barulah akan terbitnya matahari disebelah barat, dan kiamat pun akan berlaku pada ketika itu.

"Moga-moga Allah menyelamatkan kita dan juga keturunan kita dari termasuk dalam golongan fitnah Ad-Dajjal serta fitnah Yakjuj dan Makjuj juga tidak tergolong dalam golongan orang-orang akhir zaman yg pada ketika itu hidup tidak ada lagi yg menyebut dan melafazkan nama Allah Subhannahu wa Ta'ala, insyaAllah. Aameen Allahumma Aameen."

-Mohon maaf jika ada kekurangan dalam ringkasan yg dicoretkan ini, segala kekurangan adalah datangnya dari saya sendiri, dan segala kebaikan datangnya dari Allah Ta'ala-

Monday, June 16, 2014

Nur Afiqah after birth till 2 months old

Journey Nur Afiqah after birth till 2 months old
Alhamdulillah

2 hour after birth


1 day old

2 days old


5 days old



6 days old


12 days old


15 days old

16 days old

19 days old

20 days old with tokma

21 days old

22 days old
baru botakkan kepala tapi tak licin sgt


27 days old
29 days old

1 month 1 day old

1 month 15 days


1 month 20 days

1 month 23 days

1 month 26 days

2 months 4 days






Friday, June 13, 2014

Firdaus Family New Born Baby Girl

 Lama betul blog umi menyepi
sibuk bebenor umi ni yer
okla umi nak annouce new baby
dalam family kami


beberapa hari sebelum baby kuar

entertain kiddoz before umi berpantang




3rd October 2013, 9am umi admit ward
kalini plan c-ser
umi pilih date ni sebab nak bagi geng dgn Adam 13-10-2007
nak amik 13 tak dapat sebab dah overdue date tu
so amik 3hb, hari Khamis pengapit hari Jumaat penghulu segala hari
Pagi2 dah bangun, hantar Afeefah rmh babysitter, hantar abg2 sekolah 
then terus gi spital
Kalini abah dapat tengok baby c-ser
sebelumni emergency c-ser melepaslah abah
Alhamdulillah segalanya berjalan lancar
walaupun doktor susah sikit nak kuarkan baby
sebab tak tau kedudukan baby masa tu
puas jugak doktor godek2 perut umi

 "Assalamualaikum, selamat datang alam dunia sayang"
umi dgn abah sepakat menamakan
"Nur Afiqah"
semoga jadi anak yg baik dan solehah
alhamdulillah Afiqah sangat baik
senang umi n abah nak jaga dia
tak banyak ragam pun




tokma dgn ayahsu datang melawat


hari ke-3 dah balik rumah

kakak Afeefah mula2 tak bleh terima kenyataan
jeles la jugak
kalau dekat dgn adik tu kena jaga2 la


sekian dulu cerita baby Afiqah
nanti umi cerita lagi
insyaallah


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails