FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Sunday, January 31, 2010

Evening @ IOI Mall

Sabtu petang, lepas amik abah kt tempat keje
terus ke IOI Mall, bawa my kids play game kt situ
and chance for me to shopping
-



















Dahaga, minum dulu then sambung balik



test new sport shoes

Dah pandai demand skarangni, sock pun transformer tau



Ahad plan nak lepak rumah uncle Ku Sham, mandi pool dgn Ku Ain & Ku El
tp tak jadi, sebab abah keje
so kami dok rumah je la
lgpun umi byk keje tertangguh

Monday, January 25, 2010

bila Adam tido lambat

Hmmmm.... apa perasaan korang, bila bangun pkl 4 pagi,
tengok keadaan rumah camni...
mau tak naik hantu... takkan pencuri masuk rumah...
inilah jadinya bila makbapak dah tido
tinggal si kecik sorang2 dok main...
tp tak sangka sampai camtu skali dia nak main...
biasanya dia akan tengok cartoon je
then sampai ngantuk, baru dia kejutkan umi nya nak tido
tp malam tadi heran gak, pukul 4 pagi,
abahnya bangun nak buat susu si kecik ni,
i pun terjaga, tp heran tengok si kecikni dah tido
sebelah i, i tanya abah dia yg tidokan ke?
jawabnya tidak...
hmmm... heran, baik pulak malamni tido sendiri...
siap parking sebelah i plak tu...
Alif dah tido dengan i malam tadi...
dia sorang je yg tak tido...
kalau dua2 tak tido, mesti ada org kejut "report"
apa yg berlaku...
i dah agak mesti dia dah buat something ni...
abah kuar kejap then cakap "umi, tengok"
habis 2 botol bedak... 1 baru pakai, 1 lg dlm separuh botol..
sumer licin botol bedak tu di tuang...


-
penat gak i mengemop... ntah berapa kali mop, baru ok...
tp still ada lg...
tikar dah buang...


Thursday, January 21, 2010

Membuka Pintu Rezeki

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata......"
setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada )".......... nescaya pintu rezekimu akan terbukabuat kamu...
-
Berdasarkan Hadith Nabi :
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tuanya dalam sehari"
-
Huraian hadith:
~ jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidupmahupun yang sudah tiada )
~ Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
~ Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
~ Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan danbayangkan wajah kedua orang tua k ita , termasuk guru2 k ita dan merekayang banyak menolong k ita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
~ Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah
-
Kesimpulannya:
~ Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris.....Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari
~ Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..) InsyaAllah
-
Berusaha dan bertawakal.....insyallah,
rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM, (kata Azmil Mustapha).....Mari kita cuba..
Allahhuakhbar... Insya Allah

Tuesday, January 19, 2010

bila 2 beradik saling memerlukan

Susah btul nak tengok 2 beradik ni main sama
asyik gaduh je...
sejak 2 menjak ni, dorang bukan main rapat...
main pun sama, makan pun syer...
Alif ni walaupun dia kecik lg tapi dia care adik dia,
bila kat luar ada guruh, dia panggil adik dia masuk dalam
takut guruh, tp adikni tak paham, buat derk jer...
sampai menangis si abang, panggil adik masuk...
bila adik jatuh, dia akan tanya, "sakit tak?"
then cepat2 gosok tempat sakit...
bila dalam keta, kadang2 Adam senyap je..
dia akan tanya "Adam mana umi? Adam tido ke"
time main pulak, si adik ni suka kereta, lori..
si abang dulu suka jugak kereta & lori, tp sekarangni
dah pandai suka dinosour, ben10 & transformer...
tp bila tgk adik syok main kereta, dia pun nak main gak...
ada perasaan jeles gak ni...
Gambar malam tadi, when dorang engage on phone konon2la...
nice la pulak dengar dorang sembang..




Monday, January 18, 2010

Detik-detik Rasulullah Menghadapi Sakaratul Maut

Air mata Rasulullah – detik-detik Rasulullah SAW Menghadapi Sajaratul Maut
-
Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohi Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung2 gurun enggan mengepakkan sayapnya. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah, “Wahai ummatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertaqwalah kepadaNya. Kuwariskan dua perkara pada kalian; Al-Quran dan Sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk ke dalam syurga bersama-sama ku.” Khutbah singkat diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu-persatu.
-
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghelakan nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang , saatnya sudah tiba. “Rasullullah akan meninggalkan kita semua,” keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang dalam keadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Di saat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik yang berlalu. Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang keringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
-
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. “Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, “Maafkanlah, ayahku sedang demam.” Kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
-
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah, “Siapakan itu wahai anakku?” “Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini melihatnya.” Tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut.” Kata Rasulullah. Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri , tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya , kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap sedia di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
-
“Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?” Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah. “ Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatangan mu.” Kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?”tanya Jinril lagi. “Khabarkan kepada ku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khuwatir, wahai Rasulullah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: “kuharamkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.
-
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.” Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkn muka. “Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?” Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. “ Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,” kata Jibril.
-
Sebentar kemudian, terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.” Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “ Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku”- “Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.”
-
Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan diwajahnya dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatii”- “Umatku, umatku, umatku”. Dan berakhirlah hidup seorang manusia yang mulia yang memberi sinaran itu.
-
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholi ‘ala Muhammad wa baarik wa salim ‘alaihin.. betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim yang lain agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintai kita. Kerana, sesungguhnya selain daripada itu hanya fana belaka….

Sunday, January 17, 2010

Weekend Morning @ KLCC

dah lama betul tak beriadah waktu pagi ni...
sejak pindah puchong, sume aktiviti luar jadi malas..
sebab dah sonok lepak kat umah jer...
Biasanya morning weeked kami akan pegi taman tasik titiwangsa or KLCC
tapi my kiddos ni lebih suka pegi KLCC
sebab bleh mandi manda...
tp bila dorang dah start batuk and selsema, aktiviti morningni terbantutla...
bila abah cakap nak pegi KLCC bukan main sonok lg Alif ni,
Adam tak tau lg ape benda KLCC tu...
macam Alif dah ingat banyak tempat...
walaupun dah berbulan tak pegi tempat tapi dia still ingat lg..
dia tau apa ada kat tempat tu...
so, sebelum tido sibuk suruh umi cari baju mandi dia...
tp terlambat bersiap, pukul 8 baru kuar rumah...
dah panasla skit...
tengah hari baru balik, singgah tesco, tp tak jadi masuk
sebab adam tido, so drive-true McD je la...




















malam tadi bila tgk gambo Adam naik buai, Alif cakap dia tak sempat naik buai
so kena pegi lagi ni











"alif takleh naik, adam tolong"

adik tarik abang naik atas,
comel sungguh bila dorang caring camni

dah berat anak umi ni

tak larat umi

adik pula nak naik, minta abang tolong, taknak umi tolong

ok dah berjaya tarik

dah bleh mandi dah















me and hubby, time our kiddos mandi, sempatla kami bergamba berdua




ok nak balik dah






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails