FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Wednesday, October 27, 2010

Bila Saya Ke Dapur

Bila orang kuat makan dah balik
saya mula la pening kepala
memaksakan diri ke dapur
tapi idak la masak yang special nya
biasa2 je, janji masak
.
.
.
.
Minta maafla yer
sumer kat bawah tu bukan di masak
sekali gus
berlainan hari ok
kalau masak sekali gus
tak cukup tangan la yer
.
.
.
.
rasanya sumer lebih kurang jer
yang saya buat ayam goreng kunyit
pastu di tumis bersama bawang besar
last skali saya tambah kicap
Adam kan pecinta kicap
sesuaila untuk dia
.
.
.
.
.
.
dah buntu nak buat sayur apa
jadi buat je la bayam tumis air je
tumbuk bawang merah & lada hijam je
.
.
.
.
Ayam goreng lagi...
tapi yg ni ditumis dengan sos asam jawa
sayakan suka yang masam2
Alif pun suka
.
.
.
.
yang ni utk time kecemasan
bila dah takde lauk
ini je la penyelamat
ikan bilis di goreng dulu
tumis bawang besar & cili kering
masuk sos cili & ikan bilis
terus angkat
.
.
.
.
.
.
Adam punya feberet
makan telur je
.
.
.
.
.
.
Incik Ketam
Feberet utk sumer orang dalam rumah ni
tapi yg lebih teruja Alif

Monday, October 25, 2010

Incik Suami suda balik........

Alhamdulillah
akhirnya En. Suami dah balik
setelah 3 minggu berada di perantauan
tapi kesian pulak
balik tiba2 demam la pulak
pastu kat sana dah kena darah tinggi
sebab everyday makan daging kambing
jadi lepas tu, terus stop makan daging
2 minggu asyik makan vege foods jer
tapi kalini
depa sempat bermalam di Istanbul 1 malam
jadi sempat la jalan2 kat Istanbul
.
.
.
hotel dah fully book
yg tinggal president room shj
nak tak nak amik jugala
300 USD per nite
nasib baik bleh claim company
klu kat M'sia ni dah bleh stay 3-4 mlm
.
.
.

.
.
.

.
.
.

view from hotel
.
.
.
.
esoknya depa naik tren
jalan2 kat Istanbul
.
.
.

.
.
.


.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

wt Incik Hans
.
.
.


entrance bazar rempah
.
.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.
.
.
.
nak tengok apa Incik Suami ni beli
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
kain pasang utk saya; satin & cotton
tapi di belinya ntah brapa meter
macam nak buat langsir
kalau ada anak perempuan ramai
bleh la saya jahit baju kurung 2 pasang sorang
takkan la saya nak 3 pasang baju kain sama
adoiiii.... cik abang ni...
tapi tak berani komplen depan dia
kang tak pasal2 tak mo beli apa2 daaa...
.
.
.
.

selendang turki; ok la bleh di terima
.
.
.

sedikit perhiasan
.
.
.
and beberapa jenis kacang
ada la sedikit souvenier
saya lupa nak amik gambo





Sunday, October 17, 2010

Alif & Adam wt cakes

sebab dah tak sabar
nak tunggu abah balik
jadi, umi beli la 2 slices cheese cake
itu pun tak habis makan
lepas hantar Alif mengaji umi
lari p kedai sat
pastu nampak cheese cake ni
terus beli
punya excited la
terus duduk
tak sabar
memandang stok lilin dah habis
umi letak sorang 1 la ye
buat syarat jer
.
.
.
.
bila umi amik gambo
Adam senyum sgt comel
biasa susah nak senyum

.
.
.
ni versi biasa
.
.
.

.
.
.
.
mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim...
.
.
Mohamad Adam
13.10.2010 genapla 3 tahun

.
.
.
Mohamad Alif
18.08.2010 dah masuk 4 tahun
dah besar anak2 umi ni

.
.
.
.

.
.
.
.
Alif makan cermat skit

.
.
.
.
tapi Adam makan, habis la kek tu hancur nanti


Wednesday, October 13, 2010

SeLaMat HaRi JaDi ADAM

Hepy 3rd B'day
to my little boy
Mohamad Adam Mohamad Alfirdaus
semoga jadi anak yg baik
umi sgt sayang kat anak2 umi
sekarang ni Adam dah pandai membebel
makin rajin bercakap
umi suka sgt bila Adam suka cakap
Adam skrg ni dah ikut abang pegi mengaji
rajin sgt nak pegi mengaji
tapi bila kat rumah ustazah
tak mengaji pun
rupanya nak main ngan anak ustazah
takpe la
umi tak kisah sebab Adam kecik lg
harap2 abah dapat balik minggu depan
nak celebrate b'day
Adam & Alif
yg tertangguh lama
masa b'day Alif haritu pun abah
kat Turkmenistan juga

Monday, October 11, 2010

ALIF & ADAM

Alhamdulillah
anak2 umi masih sihat dan cergas
sepanjang hubby takde
walaupun berada berjauhan
setiap hari hubby akan call 3 kali sehari
pagi, petang & malam
kecuali ahad
jadi anak2 takde la tanya sepanjang masa
.
.
.
.
malam tadi Alif
dah mula mengaji
kali ni mengaji berguru la
klu umi & abah ajar
mana nak dengar
Alhamdulillah
masa hantar rumah ustazah Khairiah
dia ok jer
cuma Adam la nak umi stay kejap
bila dah masuk dlm rumah
sumer dah ok
jadi umi balik dulu
sejam lepas tu baru umi datang balik
Syukur Alhamdulillah
nak juga dia belajar
umi selalu pesan kat Alif
"kalau umi mati, Alif blh baca Alfatihah kat umi,"
kadang2 dia akan sebak bila umi ckp
macamtu
.
.
.
.
Alif skarang ni
dah pandai tolong umi
klu umi sakit, dia akan ambil ubat utk umi
tolong sapu ubat
cepat peka dgn keadaan sekeliling
beberapa hari lepas
masa kami takde kat rumah
mungkin ribut kuat sgt
sampaikan ada beberapa keping bumbung
pondok kecil ala2 gazebo
jatuh & pecah
.
.
.
masa kuar rumah umi langsung tak perasan
Alif tanya umi
kenapa bumbung jatuh?
tak melekat ke umi?
abah tak letak paku ke?
hmmm!!!!
.
.
.
.
skrgni dah pandai repair
tukar bateri sendiri
pasang sendiri
nampaknya bakat ni
dah turun dr abah
anak abah la katakan:)

.
.

.
.
.
dah rajin ajar adik
klu adik tak tau dia akan bgtau

.
.

.
.
dah blh main game sendiri
tak perlu ajar lagi
cuma dia akan panggil umi
utk ajar skali je
utk new level

.
.
.

.
.
.
Mohamad Adam
.
.
umi sayang dua2
anak umi
klu gaduh or buat salah
mestilah umi marah
kadang2 dah mcm pontianak pun ada
susah macamana pun
umi & abah tetap akan jaga
Alif & Adam
tak pernah skali pun
umi & abah tinggal berjauhan
klu abah outstation pun
umi masih ada
klu umi takde pun abah masih ada
maktok, wan, tokma & cikdah
beriya2 nak jaga
Alif & Adam
tp sehari pun umi tak bleh tinggalkan
bukan tak percaya
tp tak sanggup berpisah


Saturday, October 9, 2010

Alahai bertiga lagi


baru tadi hubby call
bgtau tambah lg seminggu
kami kat sini
kan main excited lg
ingatkan selasa ni balik
rupanya tak jadi
adoi
dah bosan sangat ni
bila dia takde
weekend kami memang boring sgt...
kuar tetap kuar
tapi rasa cam boringjer
.
.
.
ada berita baik hubby bgtau
luggage bag yg hilang masa tukar flight
kat Turki dah jumpa
ahad ni dia pi amik
Alhamdulillah
berkat solat hajat
mak mertua

Monday, October 4, 2010

2 budak kecik

rutin harian kami
bila hubby takde
balik rumah
kadang2 dah malam
sebab kami kedai makan dulu
ataupun tapau
kadang2 kami merayau ntah mana2
pastu dah sampai rumah
mengadap citer katun "tom & jerry"
sama la cam dorang punya perangai
asyik gaduh jer
dah pkl 9 mlm pun tak tukar baju tido lg
nak bagi umi bising2 smpi nak terkeluar
anak tekak baru nak tukar
pastu pandai pulak tu menjawab
"kejap lagi la, Alif tgh cibuk ni",
~hadoi~
.
.
.

.
.
.
.
dah siap tukar baju kena suap makan pulak
umi jugak kena naik atas suap dorang makan
sambil tgk katun
klu tak susah betul nak suruh makan
klu lambat naik pandai pulak cakap
"cepatla umi, alif dah lapar ni"
.
.
.
.
pastu dah habis tengok tv
sesi release tension la pulak
lagi la kepala umi pusing

.
.
.
dah jumpa magazine abah
umi dah clear dr store
ingat nak buang
tp dorang interested pulak

.
.
.
kusyuk betui
.
.
.
.
pastu siap tukar posisi plak tu
Adam dok atas meja
.
.
.
.

.
.
.
.
pastu Alif pulak dok atas meja

.
.
.
.
.
umi pun kena paksa tengok
adoi dik oi mata umi ni dah ngantok
jomla tido
.
.
.
.
.
la, tak habis lg ke
umi dah siap minum milo secawan
cicah biskut
.
.
.

.
.
.
.
naik atas, sambung main lagi
abih tu, bila nak tido ni
.
.
.
.
ntah apa la yg sonok sgt tu

.
.
.
.
ok masuk bilik nak tido dah
umi dah ngantuk sangat ni
Adam masih bolat lg mata
.
.
.
.
Alif dah start minum susu
dah abih sebotol
kuar balik tengok katun
ntah pukul bape dorang masuk tido
umi pun tak perasan


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails