FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Friday, October 10, 2014

Kenangan Pahit Manis Alif & Adam di Asrama...

Malam tadi adam tanya abah bila adam nak dok asrama.....
hmmm.... hmmm..... 
belum masanya lagi.... nanti akan tiba masanya umi hantar Adam pegi asrama....
buat masani biarlah abang alif dulu... 

Bila ingatkan balik ketika dua beradik ni asrama, macam-macam perasaan 
berkubu di hati umi....  di situ umi & abah mempelajari sesuatu....
mengambil iktibar di atas apa yang berlaku sebagai pengalaman yang amat
bernilai dalam kamus hidup kami....

Hari pertama pendaftaran, selepas pendaftaran pelajar di hantar ke kem untuk majlis
suaikenalpelajar.... adam & alif tak ikut, sebab abah hantar dorang malam, masatu
dorang dah pegi.... seingat umi 2 malam kot di kem, dan kembali ke asrama,
dan hari ke-3 kami hantar sekolah pagi macam biasa, sebabkn dorang package
asrama, umi & abah tak jemput selepas tamat pkl 6, sebab umi & abah nak datang
lepas maghrib sambil hantar baju kat asrama.....
Setibanya di depan sekolah dari jauh umi nampak kelibat 2 beradik ni muka
penat & kelaparan...Umi terus peluk anak2 umi bawa dorang makan sementara
abah berjumpa pihak pengurusan, petangtu mereka baru sampai dr kem,
pulang asrama  katil semua belum pasang lagi, sedangkan pelajar perlu berehat...
tapi kalau tak pasang dorang nak tido di mana... semua bergotong royong 
pasang katil... abah pun turut serta membantu... alhamdulillah pkl 1am Alif & Adam
dapat katil bersebelahan, tempat yang selesa ada aircond & kipas....
Kisah malamtu kami redha sebab ustaz tak tahu Alif & Adam duduk asrama....

Bulan pertama dah ada kes buli, pelajar bertumbuk, dan parents mengamuk
di group whatssapp, dalam hati kami tak elok la digemburkan kt group sebab
akan mengaibkan sekolah... keluhan demi keluhan dari parents bagi anak2
yang duduk asrama ni... tapi kami menganggap mereka hanya mengomen sedangkan
mereka tak jenguk keadaan sebenar anak2 seperti kami buat untuk anak-anak kami...
hampir setiap malam kami di sana, setiap malam dorang akan makan
dan minum dikedai bawah asrama....  takkan la kami tergamak biarkan anak-anak
yang lain tengok sahaja... umi tak rasai hari pertama makan dengan dorang sebab
jaga kakak & afiqah tido dalam kereta... malam ke2 baru umi merasainya,
bila suruh order semua takmau, so umi order 1 je untuk umi, bila makanan sampai,
semua berkongsi makanan umi.... Subhanallah... indahnya makan beramai2...
tapi 1 mana nak cukup... bila abah senyum baru umi faham.... rupanya dia dah 
merasainya semalam.... so lepas ni kami dah tahu nak buat macamana....
InsyaAllah takkan membazir sebab anak-anak ni semua lapar bila lewat malam...
makan malam seawal 6 ptg mana nak tahan kan sampai malam dah lapar balik....
yang besar pandai la membeli, yang kecil ni mana la pandai order....
mereka semua dah di ibaratkan anak-anak kami.... seronoknya mereka bila kami datang....
tapi sekarang entah macamana la.... rindunya nak makan dgn dorang semua....
dah habis makan dgn dorang, lewat malam baru ustaz muda tu & warden turun minum....
disinilah kami dapat berkongsi ilmu dari ustaz muda ni... anak muda dari sabah yang
begitu cekal dan ikhlas menjadi tenaga pelajar di sini... Niat nya hanya kerana Allah...
walaupun kerjanya hanya waktu sekolah, tapi setiap malam dia ada di situ mencurah
ilmu feqah pada pelajar di sini yang kurang pengetahuan feqah dan juga motivasi...
dari ustaz ni jugak kami mula tersedar yang kami sudah tersasar dari tujuan asal kami....
Alhamdulillah kami tak pernah kesal... malah menguatkan lagi semangat dan iman kami...

Bulan kedua, ada hamba Allah menyumbang untuk memperbaharui asrama,
lantai di cat dan tikar getah yang lama dibuang... bila kami sampai malamtu,
keadaan kelam kabut, bersepah penuh habuk... cepat2 abah suruh umi masuk kereta,
Adam & Alif pun masuk kereta, kawan2 alif pun semua dok dalam kereta....
umi nampak abah memunggah tikar ke bawah... umi jenguk sekejap...
subhanallah, penuh habuk dalam asrama.... kasihannya tengok anak2 ni....
sekolah yang bertaraf international yg dibangga-bangga kan oleh semua parents,
boleh dikatakan semua pelajar di sini dari golongan atasan... takkanlah nak buat perubahan atau pembaharuan waktu malam, waktu anak2 sedang rehat.... dan anak2 ni
di kerah buat kerja semua.... bukan tak boleh, tapi masanya tak sesuai, dah lewat malam...
bila umi suarakan, pihak atasan bagi alasan awal2 dah suruh tapi dorang tak buat...
bukan kah sekolah mampu mengupah orang buat semua ni.... umi masih bersabar....

Bulan ketiga, locker sampai, siapa yg jadi mangsa, pelajar juga.... ada sorang dua parents yg datang membantu... kali ni mereka berpindah dorm, Alif & Adam dipindahkan ke dorm belakang....
katil pun kena alih juga... bayang locker besi tu berat sangat di kerahnya budak2 & warden punggah... kesiannya, bukan ringan semua, abah pun demam memunggah semua gedabak yang berat tu....
pastu di arahnya warden mengatur pelajar ni berkongsi katil double 3 orang...
alasannya bilik tu tak cukup katil...umi memang dah sakit hati ketika ini...
padahal dia tak tau pun, abah & warden awal2 lagi dah punggah katil cukup2 utk
semua pelajar dorm tu...Malam dorang pindahtu dia suarakan kt umi,
"Puan, katil ni kena kongsi 3 orang sebab tak cukup pelajar" dengan cepat umi balas
"cuba ustaz kira balik katil bilik ni dengan jumlah pelajar dorm ni cukup tak"....
dan dia hairan katil semua cukup untuk pelajar dorm tu, so tak kongsi katil....
umi & abah dah masak dengan situasi ini, kami kena bersedia bila2 masa sahaja...
Di sini kami dapat rasakan tak ada siapa yang berani bersuara, 
walaupun tenaga pelajar, warden atau sesiapa yg dibawahnya....
siapa tak suka dia boleh keluar bila2 masa sahaja...
amai lagi yang nak masuk sekolah ni...
tapi mereka tak keluar sebab mereka niat kerana Allah...
sebab perasaan kasihan dengan anak2 didik yang perlukan ilmu Allah...
betapa sucinya niat mereka...

Alhamdulillah semoga pelajar2 di sini jadi anak2 yang beriman...
beramal soleh.... pada parents yang hantar anak2 di asrama,
jenguklah selalu anak2 di asrama... kalau boleh setiap malam lagi bagus...
pantau lah selalu... jangan serah pada sekolah 100%...
memang anda bayar mahal, tak perlu ambil tahu...
tapi tak salah kalau kita selalu jenguk mereka... 

Kalau dihitungkan perbelanjaan dr logik nya,
memang kami tak mampu tapi Allah maha berkuasa...
setiap malam kami jenguk anak2 di asrama,
 entah berapa banyak duit dibelanjakan setiap malam...
makan minum kami dan mereka semua....
subhanallah, rezeki kami tak pernah sempit....
Allah mudahkan rezeki kami.... insyaallah....
Allah ada sentiasa bersama kita...

Mudah-mudahan Alif selesa di tempat baru....
Alhamdulillah tempat baru ni selesa sangat... kemas dan teratur...
Setiap bilik ada air-cond, walaupun tempat lama ada air-cond juga
tapi ada timing utk on air-cond tp dalam asrama tu memang panas
sebab takde ruang udara... umi rasa belum cukup safety....

Alif senang terima perubahan.... apa yg kami atur
dia ikut je... tak pernah bantah....
Bacaan pun dah sedap dengar....
tapi dia malu baca depan umi....
tu pun umi curi2 dengar sahaja...

Semoga Allah mudahkan dia menjadi hafiz....
InsyaAllah...













No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails