FirDauS FaMiLy

FirDauS FaMiLy

Monday, April 5, 2010

Akhirnya Saya Kembali Ke Dapur

Ntah berapa lama saya tak masak...
bukan tak masak langsung...
ada ler masak tp simple jer...
sebab dah bercampur dgn yg beli...
so, weekend semalam tak kemana2...
sebab kain dah berlonggok tak basuh & tak berlipat..
rumah pun dah brapa tak berkemas...
depan rumah pun dah naik lalang...
masak pun last minute...
sebab perut dah lapar sangat...
buat simple je la...
nasib baik kena ngan selera kami...
.
.
Ayam Masak Sos
Goreng ayam yg digaul dgn kunyit dan garam...
Kemudian tumis bawang besar dan cili kering agak garing sikit...
pastu masuk ayam dan sos cili
siap
.
.
Sotong Goreng
Sotong di gaul dgn garam dan kunyit...
masuk dalam kuali...
masak sehingga air kering
kemudian masuk minyak, bawang besar, cili
bila dah garing sikit masuk kicap dan sedikit sos cili...
.
.
.

Gulai ikan

resepi gulai ni amik kat my resepi...
tapi utk gulai udang ngan timun...
disebabkan takde timun ngan udang
jadi saya tukarkan dengan ikan...
ingatkan tak laku... bertambah juga kami makan...

bland bawang merah, cili merah atau hijau, belacan dan kunyit
masukkan dalam periuk kacau sekejap
pastu masuk santan
daun kunyit
dan last skali baru masuk ikan
.
.

Jus Limau

Penyejuk anak tekak, sumer org tau buat ni...

.
.


Ayam KFC Masak Merah

utk dinner, tengok ayam kfc kt dlm peti ais
yg adik beli tp takde sape makan
senang keje saya, buat bahan tumis je

bland bawang merah, bawang putih, cili kering, serai
tumis bahan bland...
masuk ayam, tomato, garam dan gula
siap...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails